Szülőknek ajánljuk – Az internet biztonságos, tudatos használata
Ma a digitális átalakulás egyik legfontosabb kérdése A SZÜLŐK és pedagógusok körében az, hogy miként segíthetünk gyermekünknek az internet biztonságos, tudatos és felelősségteljes használatában?
A járvány miatt kialakult helyzetben a digitális oktatásra való átállás nagymértékben megnövelte a diákok internethasználatát, ami több veszélyt is magában hordozhat, hiszen az interneten terjedő álhírek mellett az online zaklatások és más digitális veszélyek is egyaránt megoldandó problémát jelentenek.
Egy közelmúltban végzett felmérés* eredményeként újra szembesültünk azzal a ténnyel, hogy ma a 13-24 éves korosztály legalább napi 4 órát tölt különböző tevékenységekkel a digitális térben.
A Debreceni Egyetem szakemberei 2018-ban egy – a témával kapcsolatos kutatás**eredményeként – a következőkeírták le:
„A magyar gyerekek átlagosan 9 éves korukban kezdik el önállóan használni az internetet
(EU Kids online, 2012). Az NMHH (2016) kutatásai alapján megállapították, hogy minél régebb óta használja valaki az internetet, annál több időt tölt online, valamint minél idősebb valaki, annál kevesebbet. A legtöbbet a 20-29 éves korosztály internetezik a kutatás alapján, aktívan átlagosan 4,4 órát naponta. Hasonló megállapításokra jutott Galán (2018) is kutatásában. Hétköznaponként átlagosan 4,7 órát interneteznek a mintájába került Z generációs fiatalok, hétvégenként azonban átlagban 54 perccel többet, 5,2 órát töltenek online.”
Gyermekeink, tanítványaink a járványhelyzet miatt elrendelt intézkedések eredményeként nem a megszokott iskolai környezetben töltik napjaikat, hanem szüleikkel, (vagy szülők nélkül) otthoni környezetben, digitális oktatás keretében tanulnak, tehát még több időt töltenek az interneten.
Azzal kapcsolatban még nincsenek felmérések, hogy most a karanténban napi hány órát vannak a diákok digitális térben, de a korábbi kutatásokat és a digitális tanórákat figyelembe véve biztosak lehetünk abban, hogy a gyermekeink internethasználata legalább a duplájára nőtt. Ezt szem előtt tartva nagyon fontos a gyermekeink digitális védelme, az hogy nyomon kövessük napi tevékenységeiket az online térben.
Mielőtt a megoldásokról szólnánk, a legfontosabb az, hogy a szülők tisztában legyenek azokkal a veszélyekkel, melyek a gyermekeiket a digitális térben érhetik.
Erről néhány jó összefoglalót olvashatnak az alábbi oldalakon:
http://www.mediatudor.hu/bunmegelozes/10_14.html
https://news.microsoft.com/hu-hu/2017/02/07/ime-az-5-legnagyobb-veszely-az-interneten/
A honlapon ajánlások, tananyagok, a tudatosítást segítő kisfilmek és egyéb szakirodalom is elérhető.
De vajon milyen lehetőségei vannak egy szülőnek arra, hogy felismerje a veszélyt, vagy arra, hogy meg is tudja oldani, hogy szakszerű segítséget adjon gyermekének?
A következő napokban ezekhez a szülői feladatokhoz, ennek megoldásához ajánlunk segítséget.
A veszélyforrások megismerése után további fontos WEB-lapok tartalmára hívjuk fel a szülők figyelmét, melyek segíthetnek e fontos kérésekkel kapcsolatosan az információk megszerzésében. Végezetül pedig azzal is foglalkozunk, hogy a mit tehet a szülő, hogyan készülhet fel, milyen szakszerű segítséget kaphat egy konkrét probléma megoldásához.
Kérjük kísérje figyelemmel oldalunkat, tegyünk együtt a gyerekekért a digitális térben is!
*„Digitális biztonság” online tanártovábbképzés keretében 2020. februárban végzett kutatás a diákok körében „A közösségi hálón való aktivitás, tudatos médiahasználat és felelős viselkedés a digitális világban” témakörben. A felmérésben 340 fő 13-24 éves szakképzésben tanuló diák vett részt (a felmérés a Be@CyberPro nemzetközi projekt keretében készült)
** Galán Anita, Rákó Erzsébet, Szabó Gyula (2018): A virtuális világ veszélyei és a gyermekvédelem aktuális kérdései. Különleges Bánásmód, IV. évf. 2018/4. szám, 61‒72. DOI 10.18458/KB.2018.4.61