Erasmus + Stratégiai Partnerség (szakképzés és szakoktatás) program.
A projekt célja, hogy a szakképzés minőségbiztosításához „szabadon felhasználható” keretprogramot és szoftvert fejlesszen, továbbá, hogy az Európai Unió szakképzésben javasolt minőségszabványait transzferálja az egyes tagországok oktatási rendszerébe. A projekt további feladata egy – az EQAVET rendszerét is bemutató – továbbképzési program (és tananyag) fejlesztése, továbbá annak pilot kurzus kertében történő kipróbálása és elemzése.
OpenQAsS (Open Source Quality Assurance System for European Vocational Education)
Program: Erasmus+, Stratégiai Partnerség, Szakképzés és szakoktatás
Résztvevő országok: Magyarország, Spanyolország, Olaszország, Egyesült Királyság, Írország
Időtartam: 2014. Szeptember 1. – 2017. Augusztus 31.
Projekt azonosító: 2014-1-HU01-KA242-002356
Koordinátor: iTStudy Hungary Oktató és Kutatóközpont
Az iskolákban folyó tanulás és oktatás minőségének fejlesztése napjaink egyik legfontosabb oktatásügyi témája. Számtalan kutatás és tanulmány foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy hogyan lehet a minőségirányítási kutatások elméleti következtetéseit az iskolai gyakorlatba átültetni, és miképpen lehet a jó példákból tanulni.
A gazdasági válság nyomán az európai szakképző intézményeknek speciális kihívásokra kellett választ találniuk. Az európai szakképző intézményeknek “növelniük kell vonzerejüket, fokozottan integrálniuk kell a munkaalapú tanulást, erősíteniük kell munkaerőpiaci kötődésüket, pontosabb pályaképeket és karrier-utakat kell kialakítaniuk, elő kell segíteniük a tanárok szakmai fejlődését, fejleszteniük kell a képzések kölcsönös elismerését és az országok és a különböző tanulmányi fokozatok közötti átjárhatóságot.”
Az EQAVET (Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer) segíti az EU-tagállamokat, a társadalmi partnereket és az Európai Bizottságot abban, hogy az EU-tagállamok az EQAVET gyakorlati alkalmazása során sikeresen fejlesszék a szakképzés minőségbiztosítási rendszereit. Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszert – a fejlesztések elengedhetetlen feltételeként – abból a célból hozták létre, hogy terjessze a szakképző intézmények minőségbiztosítási kultúráját.- “A részt vevő országoknak 2015 végéig valamennyi szakképzési szolgáltatóra vonatkozó, nemzeti szintű közös minőségbiztosítási keretet kell létrehozniuk, amely a kapcsolódó munkahelyi tanulásra is kiterjed, és amely kompatibilis az EQAVET-kerettel. (Bruges Communiqué, EU Commission, 2010).
A Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer gyakorlati alkalmazása nem egyszerű feladat. Megvalósításához rendszerint hiányzik a minőségbiztosítási kultúra, megfigyelhető a személyzet húzódozása, s többnyire hiányoznak az emberi erőforrások is. Hiányok tapasztalhatók a módszerekben és a szemléletben is. Ezek a tényezők minden iskolafokozaton akadályozzák a minőségbiztosítási rendszerek elterjedését. Az EASQ konferenciáján az EQAVET hatékonyabbá tétele érdekében a következő intézkedéseket javasolták:
- az indikátorok számának növelése helyett inkább a meglevőket kell átgondolni és érthetőbbé tenni;
- a minőségbiztosítási kultúra fejlesztése érdekében a tanárokat, szakoktatókat és a iskolai vezetőséget meg kell győzni, motiválni kell és tovább kell képezni;
- a minőségbiztosítási eszközöket – a tanulás kimeneti eredményeinek figyelembe vételével – az értékelési folyamathoz kell igazítani;
- a minőségbiztosítási folyamatban a tanulók és a munkáltatók igényeit is figyelembe kell venni.
Az OpenQAsS projekt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy – felhasználva a modern hálózati technológiákat – minden területen támogatja az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer bevezetését. A fejlesztendő eszközök segítséget nyújtanak abban, hogy a szakképző intézmények aktuális minőségbiztosítási feladataikat sikeresen elvégezhessék.