Nem nappali munkarendű képzés (Korábban: Esti képzés)
Nem nappali munkarendű képzés (Korábban: Esti képzés)
Szakma azonosító száma: 5 0613 12 03
(Korábban ezen a néven találtad meg: OKJ 54 213 05 Szoftverfejlesztő)
A Szoftverfejlesztő és -tesztelő olyan szakember, aki képes webes-, asztali- és mobilalkalmazást (szoftvert) tervezni és fejleszteni, tesztelni és dokumentálni. A webfejlesztési és kódolási feladatokon túl adatbázisok tervezését és kezelését is elvégzi. Csapatban dolgozva együttműködik a szoftverfejlesztési projektben résztvevő többi munkatársával. Önállóan elvégzi a rábízott részfeladatokat, használja a csoportmunkát támogató fejlesztői- és verziókezelő eszközöket. Munkája során jelentkező problémákat önállóan oldja meg webes kereséssel és internetes tudásbázisok használatával. Az új technológiák alkalmazására nyitott, tudását folyamatosan fejleszti. Szakmai témákban hatékonyan kommunikál magyarul és angolul egyaránt.
Egy programozónak egyszerre több nyelvet is “beszélnie”, értenie kell.
Mindezekbe bele kell tudni szőni az egyéb területek ismeretét, például az asztali, webes, vagy mobil appok mögött meghúzódó adatbázis tervezést is.
Ajánljuk mindazoknak, akik szeretik a kreatív, gondolkodós feladatokat, szívesen alkotnának a számítógép segítségével új és hasznos alkalmazásokat. Kíváncsiak arra,
Milyen elvek mentén írják
Ha van benned “gondolkozásra való készség” – fűszerezve egy kis kreativitással, egyéni fantáziával, problémamegoldó képességgel, no meg kitartó és következetes vagy, akkor kiváló programozó válhat belőled!
Sok szorgalommal megszerzett és elsajátított tudás biztosítja, hogy a képzés elvégzése után bátran pályázhass egy junior programozói állásra, vagy akár egyetemen is továbbtanulhass. Így a képzésünk magába foglalja az egyetemi felkészítőt is.
Szoftverfejlesztő és alkalmazásprogramozó stúdiókban:
Önálló vállalkozást is kezdhetsz vagy tanulmányaid folytathatod a felsőoktatásban.
A szoftverfejlesztő képzésünk teljesen az alapoktól indul, alapfokú számítógép használatot feltételezve. Egyaránt van elméleti és gyakorlati órasorozat, majdnem minden tárgynál. A szakon tanító kollégák többsége rendelkezik fejlesztői tapasztalattal.
A tematikusan felépített képzés során nagy hangsúlyt kap a piaci igényeknek megfelelő munkamódszerek és technológiák megismerése. A szakma megismertetése mellett a tanulás megtanítását ugyanannyira fontosnak tartjuk. Mi elsősorban arra törekszünk, hogy biztos alapokat adjunk! Az első év az alapozás, a közös nyelv kialakítása a cél, míg a második év a szakmában való elmélyülésről szól. Gondolkodásmódot, rendszerszemléletet, tervezési szempontokat is igyekszünk adni, hogy egy új és ismeretlen környezetben is sikeresen megállhassák helyüket a hallgatóink.
Nálunk külön hagyománya van a csoportmunkának, bár a 2020-as jogszabályok ezt mindenhol kötelezővé teszik. Ezzel nem csak az „éles” munkahelyi szituációt modellezük, hanem felkészítést is nyújtunk azoknak, akik a felsőoktatásban való továbbtanulást választják képzésünk befejezése után. Az ilyen fajta munkák kapcsán meg kell ismerkedni verzió kezelő rendszerekkel, projekt menedzsment módszerekkel, prezentáláshoz és dokumentáláshoz nélkülözhetetlen irodai szoftvercsomagok profi használatával is. Vannak paradigmák, amik nem változtak az elmúlt évtizedek során és vannak, amelyek ki- vagy át-alakulnak. Az objektumorientált programozás építőköveit nyelvtől függetlenül kell tudni használni, ha a konkrét megvalósulás el is tér Java, Phyton, JavaScript vagy PHP nyelven. Az olyan mozaikszavak feloldása sem lehet probléma, mint SQL, JSON, XML, POJO, REST, AJAX. Egy adatbázis megtervezése, vagy „csak” az adatok strukturálása nem könnyű feladat, bár mondhatjuk, hogy mindennapi. Használja azt a webprogramozás órán elkészített reszponzív weboldal, vagy egy jó öreg konzolon futó szerver alkalmazás, a klienseinek már GUI-t biztosítva. A záródolgozat elkészítése során számot kell adni, hogy nem csak a mozaikszavak jelentését, hanem a mögöttes technológiát is sikerült elsajátítani. Az adatok perzisztálása mellet, a forráskód elkészítése során fontos, hogy tiszta kódot kapjunk, és az architektúrát érintő tervezési elvekkel is tisztában legyünk. Egy hagyományos MVC modell a vizsgaremekben jó alap, hogy később akár nyelvorientált MVVM, vagy haladó interfész technikák használatával MVP tervezési mintát is bátran használhassunk. Akit érdekel, a S.O.L.I.D elvek betartására is törekedhet, miközben használja pl. a Factory Method lehetőségét az objektumok példányosítására. Akár natív mobil appot készítünk, akár keresztplatformos alkalmazást, találkozni fogunk a DataBinding és Dependency Injection koncepciókkal.
Az egyértelműen a szakmát jellemző ismeretken kívül, szükséges lesz – nem csak a vizsgához fontos – egyéb tudás elsajátítására is. Lesz lehetőség az otthoni wifi router beállítási szempontjainak megismerésére, de az ipari környezetben használt Cisco hálózati eszközök konfigurálását is el lehet sajátítani.
Szakfelelős: Cséfalvay Katalin
Diákjaink által készített weboldalok:
Fenntarthatósági Témahét keretében elkészült oldalak:
2023. SZF1 osztály év végi zárófeladata:
https://www.szamalk-szalezi.hu/szf1-osztaly-ev-vegi-zarofeladata/
Paniclab online játék. Készítette: Keresztes Hunor –
https://www.szamalk-szalezi.hu/paniclab-online-jatek/
Meddig jutunk el webprogramozásból az első év végére?
https://www.szamalk-szalezi.hu/meddig-jutunk-el-webprogramozasbol-az-elso-ev-vegere/
Szakdolgozatok 2023:
https://www.szamalk-szalezi.hu/szakdolgozatok-2023-szf/
A nem nappali (korábban: esti) munkarendről
A nemrégiben módosult szakképzési rendelkezések alapján a 2020/2021. tanévben az esti munkarend szerinti képzésekre vonatkozó szabályok megváltoztak, ezért a szükséges tudnivalókat az alábbiakban foglaljuk röviden össze:
A munkarend elnevezése: A szakképzési törvény kivezette az esti munkarend szóhasználatot, ehelyett a továbbiakban (a nappali munkarendtől történő megkülönböztetés céljából) nem nappali megjelölést használjuk.
A nem nappali jogviszony tartalma: A korábbi iskolai rendszerű oktatás helyett ezentúl felnőttképzési jogviszonyban történik a képzés, de a korábbiakhoz képest lényeges különbség, hogy a felnőttképzési jogviszony feltételei is megváltoztak. A változás legfontosabb eleme, hogy a nem nappali felnőttképzés a hirdetett képzések tekintetében államilag támogathatóvá vált, ami maga után vonja képzési díj csökkenését.
Végzettség: A nem nappali munkarend szerinti felnőttképzés keretében megszerzett szakmai végzettség ugyanolyan értékű, mint az iskolai rendszerű bizonyítvány.
Létszámkeret:
A képzés időtartama:
A képzés bemeneti követelménye:
Térítési díj (ami magában foglalja a tankönyvek kiváltása céljából az elektronikus tananyagokat és segédanyagokat, a virtuális tanulási tereket, elektronikus kurzusokat):
Az állami támogatás mértékének függvényében a képzési díj a képzésben résztvevőre eső része: 45 000 Ft/ félév.
Beiratkozási díj 10 000 Ft, mely része az I. félév képzési díjának és csak abban az esetben jár vissza, ha a képzés nem indul
Amennyiben valaki csak nem támogatott helyre tud beiratkozni vagy az államilag támogatott keretszám kimerül, a képzés díja: 100 000 Ft/félév
Beiratkozási díj 10 000 Ft, mely része az I. félév képzési díjának és csak abban az esetben jár vissza, ha a képzés nem indul
Mikor lesznek a tanórák?
Hétköznap egy munkanapon és szombaton.
Szerda: 17.00 – 20.30 közötti idősávban
Szombat: 8.00 – 17.00 közötti idősávban
Díjkedvezmények:
Kattints a gombra, jelentkezz online!
2018-ban végeztem szoftverfejlesztő informatikusként a Számalkban, jelenleg az Óbudai Egyetem mérnökinformatikus képzésén folytatom tanulmányaimat. A Számalk OKJ képzése remek alapképzést nyújtott, ami a mai tanulmányaimat is megkönnyíti és szeretettel gondolok az ott eltöltött két évre.
Középiskola után a gyerekeknek nagyon nehéz dolguk van, mert nem tudják mihez is szeretnének kezdeni. Én is így jártam, egy félbehagyott OKJ után kerültem a SZÁMALK-ba és szerencsére ez egy nagyon jó döntés volt. A programozás vonzott középiskolában is, de sosem értünk el arra a szintre, hogy valami kézzel fogható, használható szoftver szülessen a kódokból. Itt végre sikerült. De vegyünk szépen sorra mindent. Az ügyintézés gyors, kényelmes. Az iskola nagyon jól megközelíthető helyen van. Eleinte ugyan elveszve érezheted magad ebben a nagy épületben, de ha megismered a helyi szokásokat és embereket, akkor egy jó, szabad hangulatú intézmény tanulójává válsz. Rengeteg közösségi program szerveződik, de nyilván nem kötelező a részvétel. Na de térjünk rá magára a képzésre. Ha még teljesen új számodra a programozás, akkor egy normál tempóval, jól felépített alappal fogsz rendelkezni, amire a második évben érkeznek a nagy-nagy pillérek. Ha már rendelkezel egy alappal, akkor az elején lassúnak fogod érezni a képzést, de mivel egy osztályról van szó, ez sajnos elkerülhetetlen. A tanárok többsége szakmailag nagyon magas tudásszinttel rendelkezik és készséggel segít szinte a nap huszonnégy órájában. Az órák amennyire a tananyag engedi, interaktívak és probléma-orientáltak. Természetesen vannak unalmasabban tananyag részek is, de ez nem egyedi dolog. Számomra az egész képzésben a legnagyobb tapasztalat és élmény a szakdolgozat készítése volt. Elkészítettem egy olyan használható szoftvert, amit álmomban sem gondoltam, hogy el tudok készíteni. Nem egy háromnegyedórás valami volt, hanem egy hónapok alatt elkészített program, ami tartalmazta a két év alatt felgyűjtött tudást. Hasonló, mint egy munkahelyi projekt, mert időközönként prezentálnunk kellett a fejlesztés állapotát és beszélnünk a még hátralévő teendőkről. Élveztem, hogy megvalósítottam valamit, amit én gondoltam ki és megtapasztalhattam, milyen is egy hosszabb távú projekt. Természetesen akkor lesz élmény az egész, ha nem csak a tanároktól várod a „megvilágosítást”, hanem saját magad is teszel ennek érdekében. Nem kell egész álló nap tanulnod, de egy minimális befektetéssel, nem csak a képzésben fogod magad jobban érezni, de ösztöndíjra is nyílik lehetőséged. Úgy gondolom, ha szeretnél egy színvonalas képzésben részt venni, akkor jó helyen jársz.
Örülök annak, hogy itt tanulhattam, ugyanis olyan emberekkel találkozhattam, illetve olyan új ismeretek birtokába jutottam, amelyek megváltoztatták a gondolkodásomat, szemléletmódomat. A tanárok türelmesek, és segítőkészek, így mindig lehetett rájuk számítani. Első sikerélményeimet itt szereztem, ugyanis itt kezdtem el komolyabban a programozással foglalkozni, illetve azt tanulni. Az iskola, illetve az itt eltöltött két év mindig is egy olyan emlék lesz számomra, amelyre boldogan fogok visszaemlékezni a jövőben. Nagyon örülök annak, hogy ezt az iskolát választottam, ugyanis itt sikerült eldöntenem, hogy pontosan mi is az, amit csinálni szeretnék majd a jövőben.
Gimnáziumi éveim után felköltöztem a fővárosba, hogy elkezdjem építeni a jövőmet. Amikor elmentem beiratkoznia SzÁMALK-ba, magam sem hittem el, hogy én majd egy nap programozó leszek, hiszen mindössze egy középszintű informatika érettségim és egy ECDL-bizonyítványom volt. Az első napokon a tanárok megnyugtattak, hogy mindent a nulláról, teljesen az alapoktól fogunk kezdeni, ezért nincs ok aggodalomra. Az első tanév első félévében segítettek nekünk felépíteni, illetve erősíteni a rendszerben való gondolkodást, adott problémák megoldását lépésről lépésre, hiszen ezek a készségek elengedhetetlenek 1-1 (akár apró) program megírásához. Nekem semmilyen hasonló készségem azelőtt nem volt (legalább is nem voltam benne túlzottan jó), illetve a logikám sem volt kimagasló, de ezek ellenére mindent beeladva eljutottam az OKJ-vizsgáig, és jelenleg Webmaster és Webdesigner pozícióban dolgozom, mint pályakezdő. Ezeket nem értem volna el a tanáraim támogatása, segítsége nélkül sem. Véleményem szerint nincs olyan szakma, amit ne lehetne megtanulni, mindössze akarat, kitartás és nyitottság szükséges hozzá. Ennek a szakmának egyik szépsége az, hogy nem olyan kézzelfogható. Oké, szoftverfejlesztő, de mit csinál? Milyen szoftvert fejleszt? Hogyan? Melyik részét? Ha becsületesen tanulsz és kitartó vagy, akkor az informatika világában szinte bárhol elhelyezkedhetsz. Nem kell mindenben jónak lenni, fogj meg egy részt, ami tetszik és annak irányába fejleszd tovább magad. Előfordulhat az is, hogy gyengébben mennek a hálózati részek, vagy egy játék leprogramozása, és lehet, hogy ezeket a feladatokat nem is élvezed annyira. Inkább jobb vagy a webes felületen, vagy jobban mennek az adatbázisos dolgok.. Ezek mind-mind benne vannak a pakliban, hiszen nagyon kevés olyan szakember van ebben az ágazatban, aki felépíti neked a hálózatot, bekonfigurálja a router-eket, majd utána csinál neked egy nagyon szuper reszponzív weboldalt és elszavalja az SQL-ábécét. Persze valamilyen szinten itt is megtanulsz hálózatot építeni, operációs rendszereket telepíteni, programozni stb.., de ezek azért vannak, hogy bele tudj kóstolni mindenbe, mert máskülönben nem fogod tudni, hogy mi érdekel. Ha esetleg vidékről, vagy távolabbi kerületekből járnál be, akkor egy kis infó: Az iskola a reggeli csúcsforgalomban is könnyen megközelíthető, akár a 4-es metróval, akár vonattal Kelenföldről, illetve nemrég hosszabították meg az 1-es villamos vonalát egészen Kelenföldig (Bikás parknál is megáll). A beiratkozás gyorsan meg van. Jellemzően rugalmasan, gyorsan intézhetőek az iskolával kapcsolatos ügyek, akár e-mailben akár személyesen is. A COVID-19 magyarországi hulláma minket pont a szakdolgozat leadási határideje előtt nagyjából fél hónappal ért, ami egyébként is egy stresszes, 'kávét iszok kávéval' időszak. Hajnalig a gép előtt, végső kétségbeesés (amin minden diák átmegy a vizsgaidőszak alatt, és ez így van rendjén). Ebben a krízishelyzetben is naprakészen voltak a tanárok, mindenben segítettek. Volt rá példa, hogy az éjszaka közepén feltett kérdéseinkre válaszoltak szinte rögtön. A vizsgák is minden probléma nélkül a szigorú előírásokat betartva sikeresen lezajlottak, megfelelően felkészült volt mindenki. Amikor beiratkoztam, azt mondták, hogy a szoftverfejlesztés a legnehezebb szakok között van. Elfogadtam a kihívást, és bátran ajánlom bárkinek, aki szereti az informatika világát (vagy aki még csak most ismerkedik meg vele), hogy vágjon bele. A megszerzett tudás már győzelem, és hatalom.
Több év munkavégzés után úgy döntöttem, hogy egy olyan szakmában szeretnék dolgozni, amelyre inkább hobbiként tekinthetek, mintsem munkaként. Az informatika világa nagyon vonzott, bár semmit sem értettem akkoriban az informatikához. Így esett a döntés a SZÁMALK-ra, amelyet csak ajánlani tudok bárkinek. A tanárok remekül végzik a feladatukat, általuk megkedveltem a szoftverfejlesztést, és eljutottam egy olyan szintre 2 év alatt, hogy otthonról végezhetem a munkám, amelyről sose gondoltam volna, hogy lehetséges lehet. Úgy gondolom, hogy ez az iskola remek alapokat nyújt ennek a szakmának az elsajátításához, amelyet nem csak az előírt tantervvel, hanem az azokon kívüli tehetségműhelyeken és egyéb érdekes tanulmánnyal kapcsolatos rendezvényeknek a megszervezésével is elősegít. Kétség ne essék, tanulni, és időt belefektetni azért szükséges iskolán kívül is, ha ténylegesen ezzel szeretne valaki foglalkozni, de megéri! Továbbá nagyon nagy segítség volt számomra, hogy bármikor, bármilyen kérdésem akadt, a tanáraim mindig tudtak választ adni, esetlegesen egy utat, ahol megtalálom azt a választ. Az iskolai környezet is teljesen korrekt: A termek, gépek, a környék, számomra kifogástalanok voltak, és nagy mértékben elősegítették a tanulásomat . Ha ismét döntés előtt lennék, hogy melyik sulit válasszam, habozás nélkül a Számalkot választanám, igaz a többi sulit nem ismerem, de nem is kell, hiszen itt mindent megkaptam amire szükségem volt.
A pályaváltás szándékával kezdtem el a Számalkban tanulni, itt kerültem először kapcsolatba komolyabban a programozással. A kezdeti bizonytalanság után itt értek az első sikerélmények és pozitív megerősítések, itt vált egyértelművé, hogy a szoftverfejlesztés egy hihetetlenül kreatív, izgalmas, minden nap új kihívást jelentő tevékenység. A képzés alatt folyamatosan lettem egyre motiváltabb, minél több mindenről tanultunk, annál több új dolgot akartam még megismerni. Hosszú volt az út, de végül elértem a célomat, ma már junior fejlesztőként dolgozom, ami nem sikerülhetett volna a Számalkban megszerzett tudás nélkül.
A szakon tanító legtöbb tanárral meg voltunk elégedve. A tanárok és a vezetőség meghallgatták a diákokat. Az iskola folyamatosan fejlődik, a két év alatt több olyan pozitív változás is történt, mely jobbá tette az életünket, a tanulást. Ha kértünk valamit, és az iskolának lehetősége volt rá, teljesítették. A suli viszonylag olcsó, és ha kicsit tanul az ember, akkor az ösztöndíjat könnyen meg lehet szerezni.