Nem nappali munkarendű képzés (korábban: Esti képzés)
Nem nappali munkarendű képzés (korábban: Esti képzés)
Szakma azonosító száma: 5 0213 16 08
(Korábban ezen a néven találtad meg: OKJ 54 810 01 Fotográfus és fotótermék-kereskedő)
A fotográfus képzést olyan fiataloknak és felnőtteknek ajánljuk, akik szeretnének részt vállalni a mindennapi életükben történő események, a jelenlévő tárgyak és személyek, a körülöttük lévő világ megörökítésében vagy különösen érdeklődnek a technikai haladás, benne a digitális fotográfia és képalkotás felgyorsult fejlődése iránt vagy olyanoknak, akik a fotográfiát, mint médiát szeretnék művészeti célra, önkifejező eszközként használni.
A képzést azok számára is ajánljuk, akik már dolgoznak fotográfusként, de még nem rendelkeznek a munkakörükhöz szükséges bizonyítvánnyal vagy saját vállalkozást szeretnének indítani.
Korunk a képek olvasása és megértése nélkül értelmezhetetlen.
A fotográfia oktatásában mára kulcs fontosságúvá vált a vizuális nyelv tanítása. Ha megértjük az egyes vizuális rendszerek felépítményét, működési elvét, akkor nem csak olvasni, de érteni is fogjuk a képeket, és ha értjük, akkor tudatosan leszünk képesek létrehozni azokat.
Ha ezt lefordítjuk az élő beszélt nyelvre, akkor nem elég megtanulni az ábécét, nem elég leírni a szavakat, nem elég összeolvasni a szavakat, azok összességét kell tudni értelmezni, és létre kell tudni hozni olyan írott, vagy mondott szövegeket melyek gondolatokat, érzéseket, üzeneteket közvetítenek.
A képeket is úgy kell tudni kezelnünk, mint a beszélt nyelv szavait. Önmagukban a képek éppen úgy értelmezhetetlenek, illetve ezerféleképpen értelmezhetőek, mint a szövegkörnyezetből kiemelt szavak. A kontextus az, ami meghatározza őket. Nem elég csak befogadónak lenni, mert képtelenek leszünk eligazodni a világban.
Grafikai stúdiókban, reklámügynökségeknél, könyv- és lapkiadó vállalatoknál, hazai és nemzetközi nagyvállalatoknál, nyomdáknál, kereskedelmi és szolgáltató cégeknél, állami és egyházi hivataloknál, múzeumoknál, művészeti galériákban, elektronikus médiában, mint:
Lakossági szolgáltatásban, mint:
A fotótermék-kereskedő tevékenységet alkalmazottként, vállalkozóként is folytathatja. Képességei és tehetsége alapján tanulmányait a felsőoktatásban folytathatja.
Szakfelelős: Váradi Viktor
Gyakran felmerülő kérdés, hogy milyen felszereléssel érdemes elkezdeni a fotográfus képzést. Napjainkban két meghatározó irány van jelen a digitális fényképezőgépek piacán. A cserélhető objektíves tükörreflexes fényképezőgépek (DSLR) és a tükör nélküli cserélhető objektíves fényképezőgépek (MILC). Mindkét kategória jó választás lehet, mivel ezeknél a géptípusoknál már teljes mértékben a felhasználó tudja az összes felvételi beállítást elvégezni, kontrollálni, ami elengedhetetlen, ha szakmaként és nem hobbiként szeretnénk művelni a fotográfiát.
Szintén érvként szól e két típus mellett az is, hogy a későbbi fejlesztések során elegendő vagy csak a gépvázat lecserélnünk, és az objektívek ugyanúgy használhatóak egy újabb és fejlettebb vázon is, vagy fordítva a meglévő gépvázhoz bármikor vehetünk jobb minőségű, speciálisabb, a céljainknak megfelelő objektíveket.
Mint miden digitális eszköz estében, itt is megállapítható, hogy ár tekintetében a határ a csillagos ég, de a képzést és akár a munkát is már egy belépő szintű DSLR vagy MILC kamerával is le lehet kezdeni. Mindig a lehetőségeinkhez mérten érdemes választani. Kijelenthető azonban, hogy érdemes olyan gyártó termékeit választani, akiknek a fényképezőgépgyártás a fő profilja, régóta ott vannak a piacon, és már az analóg fotográfia világában is jelen voltak gyártóként.
Objektívek tekintetében az iskolai feladatok elvégzéséhez elegendő egy átlagos gyújtótávolság tartomány lefedő optika használata. APS-C szenzorméretű gépek esetében ez kb 18-55 mm gyújtótávolságot jelent, Full-Frame szenzorméret esetében pedig 24-70 mm-es gyújtótávolságot. Ha rossz fényviszonyok között is kell felvételeket készítenünk, érdemes egy viszonylag kedvező áron hozzáférhető fix gyújtótávolságú nagy fényerejű normál objketívet is beszerezni. Ez APS-C szenzoméretnél 30, 35 mm, Full-Frame szenzor esetében 50 mm. A fényerő pedig jellemzően f1.4, f1.8. f2.0 értékű.
Összességében megállapítható, hogy ebben a szakmában szükséges a felszerelésünk folyamatos fejlesztése, bővítése, annak függvényében, hogy a fotográfia mely területén szeretnénk a későbbiekben dolgozni, de fontos azt is megjegyezni, hogy a képet és a látványt mégiscsak a gépet kezelő alkotó ember hozza létre, melynek a fényképezőgép csak egy eszköze.
A nem nappali (korábban: esti) munkarendről
A nemrégiben módosult szakképzési rendelkezések alapján a 2020/2021. tanévben az esti munkarend szerinti képzésekre vonatkozó szabályok megváltoztak, ezért a szükséges tudnivalókat az alábbiakban foglaljuk röviden össze:
A munkarend elnevezése: A szakképzési törvény kivezette az esti munkarend szóhasználatot, ehelyett a továbbiakban (a nappali munkarendtől történő megkülönböztetés céljából) nem nappali megjelölést használjuk.
A nem nappali jogviszony tartalma: A korábbi iskolai rendszerű oktatás helyett ezentúl felnőttképzési jogviszonyban történik a képzés, de a korábbiakhoz képest lényeges különbség, hogy a felnőttképzési jogviszony feltételei is megváltoztak. A változás legfontosabb eleme, hogy a nem nappali felnőttképzés a hirdetett képzések tekintetében államilag támogathatóvá vált, ami maga után vonja képzési díj csökkenését.
Végzettség: A nem nappali munkarend szerinti felnőttképzés keretében megszerzett szakmai végzettség ugyanolyan értékű, mint az iskolai rendszerű bizonyítvány.
Létszámkeret:
A képzés időtartama:
A képzés bemeneti követelménye:
Térítési díj (ami magában foglalja a tankönyvek kiváltása céljából az elektronikus tananyagokat és segédanyagokat, a virtuális tanulási tereket, elektronikus kurzusokat):
Az állami támogatás mértékének függvényében a képzési díj a képzésben résztvevőre eső része: 45 000 Ft/ félév.
Beiratkozási díj 10 000 Ft, mely része az I. félév képzési díjának és csak abban az esetben jár vissza, ha a képzés nem indul
Amennyiben valaki csak nem támogatott helyre tud beiratkozni vagy az államilag támogatott keretszám kimerül, a képzés díja: 100 000 Ft/félév
Beiratkozási díj 10 000 Ft, mely része az I. félév képzési díjának és csak abban az esetben jár vissza, ha a képzés nem indul
Mikor lesznek a tanórák?
Hétköznap egy munkanapon és szombaton.
Szerda: 17.00 – 20.30 közötti idősávban
Szombat: 8.00 – 17.00 közötti idősávban
Díjkedvezmények:
Kattints a gombra, jelentkezz online!
Mielőtt a SZÁMALK-ba jöttem volna tanulni egyetlenegyszer tartottam a kezemben tükörreflexes fényképezőgépet és csak annyit tudtam, melyik gombot kell lenyomni a kép készítéséhez. Ennek következtében nagyon nehéznek bizonyult az alapok megértése Kezdetben rengetegszer kellett hallgatnom osztályfőnökömtől ,,Andi, hol a fókusz?! Bemozdult, életlen! Miért?!”. Voltak időszakok, mikor már elegem lett, hogy hiába próbálkozok, nem megy. Aztán egyszer csak írtam ennek a tanáromnak egy 5-ös dolgozatot, melyre azt mondta ,,Andikám! Ha a rekeszt is így megtanulod, jóban leszünk.”. Őszintén szólva, ez a mondat akkora löketet adott, hogy meg is lett az eredménye. Sikerült megértenem a rekeszt. Következő nehézséget az utómunkázás jelentette. Sokszor tovább bent maradtam az iskolában, hiszen ott voltak olyan számítógépek, amiken használni tudtam a Photoshop-ot . Egy idő után ez is egyre jobban ment. Voltak olyan képek, melyek kiértékelésekor nemcsak osztálytársaim, de tanárom is kifejezetten megdicsért. Tavasszal már önkéntesként a DOWN alapítványnál fotóztam és a nyári szakmai gyakorlatomat is sikerült egy profi fotós, Bánhalmi Norbertnél mellett elvégezni, aki sok hasznos gyakorlati tanáccsal látott el. Gyakorlatom végén már a kiállításom szervezésén dolgoztam. Büszke vagyok magamra, hiszen ahhoz képest, hogy a nulláról indultam, rövid idő alatt nagyon felhoztam magam. Gyakorlatom végén már a kiállításom szervezésén dolgoztam, ami óriási lépés egy olyan tanulónak, aki a nulláról indult.