Iskolával kapcsolatos ügyeid intézésében fordulj bizalommal segítőkész képzési munkatársainkhoz!

+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu

Kövess bennünket

Keress bennünket a közösségi médiában is!

1119 Budapest, Mérnök u. 39.
+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu

Flag of the United Kingdom




Fotográfus (Kreatív fotográfus)

FőoldalKreatív képzésekNappali képzésFotográfus (Kreatív fotográfus)

Nappali képzés

Szakma azonosító száma: 5 0213 16 08

(Korábban ezen a néven találtad meg:  OKJ 54 810 01 Fotográfus és fotótermék-kereskedő)

Új, tanulói ösztöndíj rendszer (Technikum és első szakma esetén):

13. évfolyamon: havi 8.000 Ft, sikeres ágazati vizsgát követően jelenleg 16.000 Ft (összeg 2022/2023. tanév szerinti)

14. évfolyam: teljesítményalapú, az érdemjegyektől függően 16.000 és 59.000 Ft közötti összeg. Továbbá egyszeri pályakezdési támogatás sikeres szakmai vizsga esetén. (A szakmai vizsga eredményétől függően 130.000 és 302.000 forint között lehet majd.)

(Az ösztöndíjak a jogszabályi, törvényi szabályozás szerint változhatnak.)

Kinek ajánljuk a Fotográfus képzést?

A fotográfus képzést olyan fiataloknak és felnőtteknek ajánljuk, akik szeretnének részt vállalni a mindennapi életükben történő események, a jelenlévő tárgyak és személyek, a körülöttük lévő világ megörökítésében vagy különösen érdeklődnek a technikai haladás, benne a digitális fotográfia és képalkotás felgyorsult fejlődése iránt vagy olyanoknak, akik a fotográfiát, mint médiát szeretnék művészeti célra, önkifejező eszközként használni.

A képzést azok számára is ajánljuk, akik már dolgoznak fotográfusként, de még nem rendelkeznek a munkakörükhöz szükséges bizonyítvánnyal vagy saját vállalkozást szeretnének indítani.

Mit csinál egy Fotográfus?

Korunk a képek olvasása és megértése nélkül értelmezhetetlen.
A fotográfia oktatásában mára kulcs fontosságúvá vált a vizuális nyelv tanítása. Ha megértjük az egyes vizuális rendszerek felépítményét, működési elvét, akkor nem csak olvasni, de érteni is fogjuk a képeket, és ha értjük, akkor tudatosan leszünk képesek létrehozni azokat.

Ha ezt lefordítjuk az élő beszélt nyelvre, akkor nem elég megtanulni az ábécét, nem elég leírni a szavakat, nem elég összeolvasni a szavakat, azok összességét kell tudni értelmezni, és létre kell tudni hozni olyan írott, vagy mondott szövegeket melyek gondolatokat, érzéseket, üzeneteket közvetítenek.
A képeket is úgy kell tudni kezelnünk, mint a beszélt nyelv szavait. Önmagukban a képek éppen úgy értelmezhetetlenek, illetve ezerféleképpen értelmezhetőek, mint a szövegkörnyezetből kiemelt szavak. A kontextus az, ami meghatározza őket. Nem elég csak befogadónak lenni, mert képtelenek leszünk eligazodni a világban.

Milyen munkakörben tudsz elhelyezkedni a képzés befejezését követően?

Grafikai stúdiókban, reklámügynökségeknél, könyv- és lapkiadó vállalatoknál, hazai és nemzetközi nagyvállalatoknál, nyomdáknál, kereskedelmi és szolgáltató cégeknél, állami és egyházi hivataloknál, múzeumoknál, művészeti galériákban, elektronikus médiában, mint:

  • fotográfus (pl.: termék, reklám, divat, protokoll, stb.)
  • fotóriporter (pl.: sajtó és riportfotó, stb.)
  • standfotós (pl.: reklámvideó, játékfilm, zenei klipek, stb.)
  • reprodukciós fotográfus (pl.: műtárgy, grafika, festmény, stb.)
  • műszaki fényképész (pl.: épületek, ipari berendezések, gépjárművek, stb.)
  • videofelvétel készítő (pl.: rendezvények, videoklipek, stb.)
  • látványtervező (pl.: háttérképek, inzertek, stb.)
  • képfeldolgozó operátor (pl.: digitalizálás, színkorrekciók, retusálás, képösszeírás, stb.)
  • fotólaboráns (pl.: analóg és digitális berendezések kezelése, stb.)
  • számítógépes operátor (pl.: grafikai és képfeldolgozó programok kezelése, stb.)

Lakossági szolgáltatásban, mint:

  • fotográfus (pl.: esküvő, rendezvény, műtermi felvételek, stb.)
  • videofelvétel készítő (pl.: esküvő, rendezvény, stb.)
  • fotólaboráns (pl.: filmek és papírképek előhívása, stb.)
  • számítógépes képfeldolgozó (pl.: privát fotók digitalizálása, retusálása, montírozása, printelése, stb.)

Milyen tudást (ismeretet és gyakorlatot) szerezhetsz a képzés során?

  • Fotográfiai, fényképezési ismereteket (analóg és digitális fényképezőgépek, objektívek, fénymérők, kiegészítők és tartozékok, valamint műtermi berendezések ismeretét és használatát)
  • Anyag-, áru- és termékismereteket
  • Kereskedelmi és értékesítési ismereteket, valamint termékértékesítési gyakorlatot
  • Fotográfiai műfajok ismeretét és ezekhez kapcsolódó gyakorlatot
  • Analóg és digitális képalkotási és képfeldolgozási ismereteket (digitalizálást)
  • Felvételkészítést és laborálását (film és papírkép előhívás)
  • Videofelvétel készítést, vágást és utómunkák elméleti és gyakorlati tudnivalóit
  • Reklám és marketing ismereteket
  • Elektronikus és nyomtatott média ismereteket (offline és online felhasználásokat)
  • Professzionális számítógépes felhasználói programok (Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Premier, Creative Cloud ismeretét és használatát)
  • Művészet- és fotótörténeti ismereteket
  • Komponálási szabályokat és rajzi gyakorlatokat
  • Művészeti és nyomdai színtant
  • Grafikai és tipográfiai tervezést, valamint kiadványszerkesztési ismereteket
  • Nyomdai képfeldolgozási és előkészítési ismereteket
  • Digitális tábla (WACOM) használatát
  • Virtuális látványtervezési ismereteket (3Dimenziós számítógépes programok)

Kik az oktatók a fotográfus képzés sorám?

Szakfelelős: Váradi Viktor

  • Kéri Gáspár – fotóillusztrátor, vizuális kommunikációtervező művész (oktatott szaktantárgyak: fotótörténet, felvételtechnika, kidolgozási technikák, fotótechnika)
  • Tasnádi László – fotóművész (oktatott szaktantárgyak: digitális technika, felvételkészítés stúdióban, digitális kép- és szövegfeldolgozás)
  • Varga Gábor György – fotó és grafikusművész (oktatott szaktantárgyak: tervezési alapismeretek, digitális kép- és szövegfeldolgozás, portfoliókészítés gyakorlata, fotótechnika) honlapja: www.artigraf.hu
  • Váradi Viktor – fotóművész (oktatott szaktantárgyak: felvételkészítés stúdióban, optikai alapok)
  • Bánszki András – (oktatott szaktantárgyak: photoshop, mozgókép készítés)
  • Szabó Andrea Cecília – festőművész, művésztanár (oktatott szaktantárgyak: művészettörténet)
  • Illés Barna – fotóművész (oktatott szaktantárgyak: felvételkészítés, fotótörténet)
  • Tóth Tibor – fotóriporter (oktatott szaktantárgyak: digitális technika, digitális képfeldolgozás) 
  • Nagy Barbara – műszaki és reklámfotográfus (oktatott szaktantárgyak: digitális technika alapjai, felvételkészítés stúdióban, fotótechnikai eszközök) honlapja: www.barbaranagy.com

Technikai ajánlás a fotográfus képzéshez

Gyakran felmerülő kérdés, hogy milyen felszereléssel érdemes elkezdeni a fotográfus képzést. Napjainkban két meghatározó irány van jelen a digitális fényképezőgépek piacán. A cserélhető objektíves tükörreflexes fényképezőgépek (DSLR) és a tükör nélküli cserélhető objektíves fényképezőgépek (MILC). Mindkét kategória jó választás lehet, mivel ezeknél a géptípusoknál már teljes mértékben a felhasználó tudja az összes felvételi beállítást elvégezni, kontrollálni, ami elengedhetetlen, ha szakmaként és nem hobbiként szeretnénk művelni a fotográfiát.

Szintén érvként szól e két típus mellett az is, hogy a későbbi fejlesztések során elegendő vagy csak a gépvázat lecserélnünk, és az objektívek ugyanúgy használhatóak egy újabb és fejlettebb vázon is, vagy fordítva a meglévő gépvázhoz bármikor vehetünk jobb minőségű, speciálisabb, a céljainknak megfelelő objektíveket.

Mint miden digitális eszköz estében, itt is megállapítható, hogy ár tekintetében a határ a csillagos ég, de a képzést és akár a munkát is már egy belépő szintű DSLR vagy MILC kamerával is le lehet kezdeni. Mindig a lehetőségeinkhez mérten érdemes választani. Kijelenthető azonban, hogy érdemes olyan gyártó termékeit választani, akiknek a fényképezőgépgyártás a fő profilja, régóta ott vannak a piacon, és már az analóg fotográfia világában is jelen voltak gyártóként.

Objektívek tekintetében az iskolai feladatok elvégzéséhez elegendő egy átlagos gyújtótávolság tartomány lefedő optika használata. APS-C szenzorméretű gépek esetében ez kb 18-55 mm gyújtótávolságot jelent, Full-Frame szenzorméret esetében pedig 24-70 mm-es gyújtótávolságot. Ha rossz fényviszonyok között is kell felvételeket készítenünk, érdemes egy viszonylag kedvező áron hozzáférhető fix gyújtótávolságú nagy fényerejű normál objketívet is beszerezni. Ez APS-C szenzoméretnél 30, 35 mm, Full-Frame szenzor esetében 50 mm. A fényerő pedig jellemzően f1.4, f1.8. f2.0 értékű.

Összességében megállapítható, hogy ebben a szakmában szükséges a felszerelésünk folyamatos fejlesztése, bővítése, annak függvényében, hogy a fotográfia mely területén szeretnénk a későbbiekben dolgozni, de fontos azt is megjegyezni, hogy a képet és a látványt mégiscsak a gépet kezelő alkotó ember hozza létre, melynek a fényképezőgép csak egy eszköze.

Fontos tudnivalók

Létszámkeret

  • Államilag támogatott: 57 fő
  • Önköltséges: 0 fő (A legjobb eredményt elért önköltséggel felvett nappali tagozatos tanulók a következő félévben átkerülhetnek az államilag finanszírozott kategóriába)

A képzés időtartama:

  • 4 félév

A képzés bemeneti követelménye:

  • Érettségi
  • Portfólió bemutatás
  • Foglalkozásegészségügyi alkalmassági vizsgálat: szükséges

Térítési díj

  • Első és második szakképesítés esetén:
  • ÁLLAMILAG TÁMOGATOTT szolgáltatási díj: 30.000 Ft/félév

Beiratkozási díj 10.000 Ft, mely része az I. félév szolgáltatási díjának és csak abban az esetben jár vissza, ha a képzés nem indul

Amit iskolánk biztosít

  • Tanulmányi ösztöndíj
  • Szociális támogatás
  • Meglévő (hozott) tudás beszámítása: felmentés tanulás/vizsga alól
  • Elektronikus tananyagok és segédanyagok
  • A képzés ideje alatt Adobe Creative Cloud használatát otthoni gépen is!
  • Tartalomszolgáltató rendszer https://etananyag.szamalk-szki.hu
  • Virtuális tanulási tér, elektronikus kurzusok, vizsgákra való felkészüléshez tananyagok, gyakorló feladatok biztosítása
  • Nemzetközi képzéseken való részvétel (pl. CISCO IT Essentials, CCNA)
  • Hazai és nemzetközi kulturális programok látogatása (galériák, múzeumok, fesztiválok, búcsúk, stb.)
  • Nemzetközi mobilitási programok, szakmai gyakorlat az EU országaiban
  • Szakmai gyakorlat, munkahelyi referencia és igazolás
  • Folyamatos tanulmányi ügyfélszolgálat és házipénztári szolgáltatás
  • Informatikai szakmai angol nyelvoktatás, általános angol nyelvoktatás melynek célja munkahelyi elhelyezkedés elősegítése
  • Szakmai vizsgáztatás (korábban: OKJ vizsgáztatás)
  • Internet eléréssel rendelkező gyakorlóterem, tanórán kívüli használathoz
  • Iskolaorvosi, iskola pszichológusi szolgáltatás
  • Iskolánk tanulóinak nappali és felnőtt képzésen is diákigazolványt biztosít.

Díjkedvezmények:

  • Egyösszegű befizetés esetén kedvezmény (egy év – 10%; két év – 15%)
  • Kismama kedvezmény (30 %)
  • Nálunk végzett visszatérő diákok kedvezménye (20 %)

Szeretnél Te is részt venni képzésünkön?

Kattints a gombra, jelentkezz online!

Így lehetsz Te is Fotós!

Mielőtt a SZÁMALK-ba jöttem volna tanulni egyetlenegyszer tartottam a kezemben tükörreflexes fényképezőgépet és csak annyit tudtam, melyik gombot kell lenyomni a kép készítéséhez. Ennek következtében nagyon nehéznek bizonyult az alapok megértése Kezdetben rengetegszer kellett hallgatnom osztályfőnökömtől ,,Andi, hol a fókusz?! Bemozdult, életlen! Miért?!”. Voltak időszakok, mikor már elegem lett, hogy hiába próbálkozok, nem megy. Aztán egyszer csak írtam ennek a tanáromnak egy 5-ös dolgozatot, melyre azt mondta ,,Andikám! Ha a rekeszt is így megtanulod, jóban leszünk.”. Őszintén szólva, ez a mondat akkora löketet adott, hogy meg is lett az eredménye. Sikerült megértenem a rekeszt. Következő nehézséget az utómunkázás jelentette. Sokszor tovább bent maradtam az iskolában, hiszen ott voltak olyan számítógépek, amiken használni tudtam a Photoshop-ot . Egy idő után ez is egyre jobban ment. Voltak olyan képek, melyek kiértékelésekor nemcsak osztálytársaim, de tanárom is kifejezetten megdicsért. Tavasszal már önkéntesként a DOWN alapítványnál fotóztam és a nyári szakmai gyakorlatomat is sikerült egy profi fotós, Bánhalmi Norbertnél mellett elvégezni, aki sok hasznos gyakorlati tanáccsal látott el. Gyakorlatom végén már a kiállításom szervezésén dolgoztam. Büszke vagyok magamra, hiszen ahhoz képest, hogy a nulláról indultam, rövid idő alatt nagyon felhoztam magam. Gyakorlatom végén már a kiállításom szervezésén dolgoztam, ami óriási lépés egy olyan tanulónak, aki a nulláról indult.

Darida Andrea

darida Andrea Fotós tanulónk

Diákjaink munkái

Válogatás az iskolai feladatokból, melyeket diákjaink készítettek.