Flip IT! (Flipped Classroom in the Europen Vocational Education)
Erasmus + Stratégiai Partnerség (szakképzés és szakoktatás) program.
A projekt célja: a „fordított tanterem” módszertanát a partnerországok szakközépiskoláinak és szakiskoláinak valamint képzési központjainak pedagógiai gyakorlatába integrálja. Távlati cél a szakképzések színvonalának javítása, valamint a munkaalapú, együttműködő és problémaorientált tanulás/tanítás irányába fordulni, kihasználva a korszerű információ- és kommunikációtechnológiai eszközök pedagógiai lehetőségeit.
Flip IT! (Flipped Classroom in the Europen Vocational Education)
Program: Erasmus+, Stratégiai Partnerség
Résztvevő országok: Magyarország, Írország, Spanyolország, Egyesült Királyság, Cseh Köztársaság
Időtartam: 2015. Szeptember 1. – 2018. Augusztus 31.
Projekt azonosító: 2015-1-HU01-KA202-013555
Koordinátor: iTStudy Hungary Oktató és Kutatóközpont
A korszerű szakirodalomból kiderül, hogy az IKT (információ- és kommunikációtechnológia) gyakran nem képes teljes mértékben jelen lenni a hagyományos oktatásban. „Csupán néhány innovatív projekt élte túl a korai bevezetési szakaszt és lett az oktatási gyakorlat szerves része.” (S. Bocconi, P. G. Kampylis, Y. Punie, 2012).
Ennek értelmében fogant a „Flip IT!” projekt: kutatás-fejlesztés azon céllal, hogy a „fordított tanterem” módszertanát a partnerországok szakiskoláinak és képzési központjainak pedagógiai gyakorlatába integrálja. Távlati cél a szakképzések színvonalának javítása, valamint a munkaalapú, együttműködő és problémaorientált tanulás/tanítás irányába fordulni, kihasználva a korszerű IKT-eszközök pedagógiai lehetőségeit.
Az Európai Bizottság Kutatóközpontjának a „A jövő technológiát kutató intézete” (Institute for Prospective Technological Studies of European Commission’s Joint Research Centre – JRC-IPTS) az Európa 2020 stratégiához kapcsolódva 2012-ben elindította a „Creative Classroom” című kutatást melynek célja, hogy elősegítse az IKT-ban rejlő pedagógiai lehetőségek jobb megértését és kiaknázását az oktatás és képzés megújításában. A kutatáshoz kapcsolódik az European Schoolnet (31 európai ország oktatási minisztériuma által létrehozott szervezet) által 2013-ban elindított „Creative Classroom Lab” című projekt (http://creative.eun.org), amelynek egyik kiemelt célja a „megfordított tanterem” („flipped classroom”) elnevezésű új módszertan – amely az elmúlt években az iskolai IKT eszközökre irányuló figyelem központjába került – kipróbálása iskolai környezetben.
A „fordított tanterem” metodikával gyakorlati kapcsolatba kerülő tanárok beszámolója szerint ezen módszer fokozza a hallgatók és tanárok közötti aktív együttműködést, a hangsúlyozottan tanárközpontú oktatással szemben egyértelműen segítőként áll a tanulók mellett. A Cseh Köztársaságban végzett öthónapos pedagógiai kísérlet végső értékelése szerint a matematikát tanuló hallgatók teljesítménye a korábbinál egyértelműen magasabb volt a „fordított tanterem” módszertanát felhasználva.
Meggyőződésünk, hogy a „fordított tanterem” különösen hasznos a szakképzési szektorban, ahol az iskoláknak a folyamatosan változó munkaerőpiac kihívásaival kell szembenézniük. A technológiai változások gyorsasága miatt szinte lehetetlen aktualizált tartalmú tankönyvekkel ellátni a szakképző intézményeket. Emellett a hallgatók számára tananyagot előkészítő tanároknak egyre inkább figyelembe kell venniük az interneten elérhető hatalmas mennyiségű információt. Miként tudják ezen koncepcióba illeszteni a tanárok a „folyamatosan online elérhetőség” lehetőséget, hogy a tanulók élményként tekintsenek a tanulásra? Hogyan lehet átlendülni a hagyományos Power Point határain? Milyen IKT-eszközök a leghatékonyabbak a tanítás és tanulás támogatásában, ezen belül is a „fordított tanterem” módszertanában? A „Flip IT!” konzorcium nem csak megválaszolni kívánja ezen kérdéseket, de foglalkozni is kíván a tanárok előtt álló gyakorlati kihívásokkal; meggyőződésünk szerint a tanárok a hajtóerői ennek a változásnak.